Policista v kontaktu s obětí TČ
Pro jednání policisty s obětí trestného činu je důležité znát, co oběť po činu prožívá, co cítí. Emocionální rány zahrnují zejména strach z pachatele, nedůvěru, nejistotu, nemožnost soustředit se, rozpomenout se na některé detaily činu, ale také vztek, podrážděnost a lítost. Policista by měl respektovat pocity oběti a v žádném případě by je neměl zlehčovat či zesměšňovat.
- Do 36 hodin po činu oběť může být v šoku, prožívá akutní stresovou reakci.
Hlavní zásady pro jednání policistů s obětí:
Informace – poskytněte oběti informace o obvyklém postupu ve vyšetřování, co se bude dít nyní a co později, kde oběť získá další informace, říkejte jen pravdu. Informujte srozumitelně o právech v trestním řízení, zejména o institutu zmocněnce a o peněžité pomoci státu. Nezapomínejte na pozůstalé (děti) odkázané výživou na zemřelého. Nebývají účastníky trestního řízení a mají možnost získat peněžitou pomoc. Poskytněte oběti informace o místech psychologické pomoci a podpory.
Důvěra a porozumění – oběť si zaslouží váš respekt, trestný čin nespáchala. Dejte jí to najevo svým chováním, buďte trpěliví a ptejte se bezprostředně po činu, zda jí můžete pomoci („Jak se cítíte?“ „Jste v pořádku?“ „Chápu, že máte zlost.“ „Je to naprosto normální, že se tak cítíte.“ „Nemám někomu zavolat?“ „Nemám s vámi chvilku raději zůstat, vidím, že vám není dobře.“).
Bezpečí – oběť má bezprostředně po činu, ale i později velký strach. Pomozte jí obnovit narušený pocit bezpečí. Přemýšlejte, co můžete v konkrétní situaci udělat. Můžete říci „chci, abyste věděl/a, že vám už nic nehrozí“, „domluvím se sousedy, aby se na vás občas podívali“.
Empatie – zkuste se na moment vcítit do „kůže“ oběti, pomůže vám to zvolit nejlepší způsob jednání.
Otázky pokládejte tak, abyste oběť zbytečně netraumatizovali.
Mluvte stručně a jasně. Vždy se ujistěte, že vám oběť rozuměla. Tváří v tvář úřednímu vystupování se oběií stydí přiznat, že obsahu sdělení nerozumí (zejména starší lidé, mladiství a ženy).
Začněte vstřícně: „Chci, abyste rozuměl/a tomu, co budeme dělat.“ „Jestli dovolíte, teď bych chtěl hovořit o tom, co se stalo. Potřebuji další informace..“
Dopad trestného činu na oběť závisí na třech faktorech:
- Previktimní osobnost pachatele (jaký byl člověk před trestným činem).
- Okolnosti trestného činu (míra násilí, stupeň ponížení, hodnocení vlastního chování, chování jiných osob na místě činu).
- Reakce okolí (rodiny, přátel, policistů, personálu nemocnice, soudních znalců, soudce a dalších).
Práva obětí:
- právo na informace, právo na aktivní účast v trestním řízení, právo na náhradu škody, právo na zmocněnce, právo na právní pomoc, právo na ochranu a bezpečí
BÍLÝ KRUH BEZPEČÍ centrála: 257 317 110 NONSTOP
(pomoc obětem trestných činů)
LINKA POMOCI obětem kriminality a domácího násilí: 116 006 NONSTOP
(bezplatná)
CENTRUM KRIZOVÉ INTERVENCE - linka důvěry: 284 016 666 NONSTOP
LINKA DŮVĚRY Praha: 222 580 697 NONSTOP
SENIOR TELEFON: 800 157 157 NONSTOP
ROSA: 241 432 466, 602 246 102
(centrum pro týrané a osamělé ženy)
LINKA DŮVĚRY ÚSTÍ NAD LABEM 475 603 390 (nonstop)